Świadectwo energetyczne lokalu/biura Warszawa Łódź Lublin Radom
Świadectwo energetyczne lokalu użytkowego
Jak uzyskać świadectwo energetyczne lokalu?
- Rok oddania do użytkowania budynku – ta informacja pozwala nam na ocenę początkowych standardów budowlanych oraz ewentualnych zmian w przepisach budowlanych, które mogły nastąpić od czasu budowy.
- Materiały oraz grubości ścian zewnętrznych i ich ocieplenie – szczegóły dotyczące izolacji termicznej są kluczowe do oceny przepływu ciepła przez budynek.
- Materiały oraz grubości stropów budynku – podobnie jak ściany, stropy są istotne dla oceny całkowitej efektywności energetycznej.
- System ogrzewania budynku i przygotowania ciepłej wody użytkowej – typ instalacji grzewczej i sposób przygotowania ciepłej wody mają bezpośredni wpływ na zużycie energii.
- Informacje o oknach, w tym pakiet szybowy, materiał ramy okiennej (a jeśli dostępne, producent i model) – okna są ważnym elementem w kontekście strat ciepła.
- Rzut lokalu, który może być wykonany nawet odręcznie, ale powinien zawierać wszystkie niezbędne wymiary – umożliwia to dokładne określenie powierzchni i kubatury lokalu, co jest niezbędne do obliczeń energetycznych.
- Zdjęcie budynku od frontu – to pozwala nam na ocenę ogólnego stanu i cech zewnętrznych budynku, które mogą wpływać na jego charakterystykę energetyczną.
Kto powinien wyrobić świadectwo energetyczne dla lokalu użytkowego?
- Budynków zabytkowych chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków,
- Obiektów służących jako miejsca kultu i do działalności religijnej,
- Budynków przemysłowych i gospodarczych, które nie są wyposażone w instalacje zużywające energię, poza instalacją oświetlenia wbudowanego,
- Budynków mieszkalnych, przeznaczonych do użytkowania przez okres krótszy niż 4 miesiące w roku,
- Budynków wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m²,
- Gospodarstw rolnych, które spełniają określone kryteria efektywności energetycznej.
Kto powinien wyrobić świadectwo energetyczne dla lokalu użytkowego?
W kontekście regulacji prawnych dotyczących efektywności energetycznej budynków, istotne jest zrozumienie obowiązków związanych z uzyskaniem świadectwa energetycznego lokalu użytkowego. Nasza firma, specjalizująca się w wystawianiu świadectw charakterystyki energetycznej, pragnie przedstawić kluczowe informacje odnośnie do tego, kto jest zobowiązany do sporządzenia takiego dokumentu i w jakich okolicznościach.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w definicję części budynku, jakim jest lokal użytkowy, wchodzą pomieszczenia przeznaczone do celów niemieszkalnych, które znajdują się w obrębie budynku. W świetle ustawy, odpowiedzialność za sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej spoczywa na właścicielu lub zarządcy nieruchomości, a także na osobach posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, czy też spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Obowiązek ten pojawia się w momencie zbywania lokalu na podstawie umowy sprzedaży, zbywania spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, jak również przy wynajmowaniu lokalu. Istnieje jednak szereg wyjątków od tej zasady. Świadectwo energetyczne nie jest wymagane dla:
● Budynków zabytkowych chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków,
● Obiektów służących jako miejsca kultu i do działalności religijnej,
● Budynków przemysłowych i gospodarczych, które nie są wyposażone w instalacje zużywające energię, poza instalacją oświetlenia wbudowanego,
● Budynków mieszkalnych, przeznaczonych do użytkowania przez okres krótszy niż 4 miesiące w roku,
● Budynków wolnostojących o powierzchni użytkowej poniżej 50 m²,
● Gospodarstw rolnych, które spełniają określone kryteria efektywności energetycznej.
Nowelizacja ustawy wprowadzona po 28 kwietnia 2023 roku wniosła zmiany dotyczące procedur i wymagań w zakresie sporządzania świadectw energetycznych. Jednym z istotnych aspektów jest uwzględnienie w obliczeniach klasy energetycznej budynków energii zużywanej na stałe oświetlenie, co ma szczególne znaczenie w kontekście lokali użytkowych. Ponadto, dla nowo budowanych lokali użytkowych, obowiązuje wymóg dołączenia świadectwa energetycznego do wniosku o pozwolenie na użytkowanie. Jest to krok mający na celu zapewnienie, że nowe obiekty są projektowane i realizowane z myślą o wysokiej efektywności energetycznej.
Jakie są kary za brak świadectwa energetycznego?
Kto może wydać świadectwo energetyczne?
Świadectwo energetyczne dla budynków administracji publicznej
Ustawa o charakterystyce energetycznej budynków przewiduje, że świadectwo energetyczne powinno zostać zapewnione przez właściciela lub zarządcę budynku, w którym znajdują się organy wymiaru sprawiedliwości, prokuratura lub organy administracji publicznej, w którym dokonywana jest obsługa interesantów, a jego powierzchnia przekracza 250 m2.
W przypadku lokali użytkowych, w których świadczone są usługi dla ludności, świadectwo energetyczne powinno być wystawione w widocznym miejscu, o ile powierzchnia użytkowa budynku przekracza 500 m2.
Właściciel lub zarządca budynku powinien umieścić w widocznym miejscu kopię papierowej wersji świadectwa charakterystyki energetycznej lub wydrukowany dokument sporządzony w wersji elektronicznej, z wyłączeniem zaleceń.
Obowiązek ten ujęty został w art. 12 ustawy o charakterystyce energetycznej budynków.